Hvis du lige har startet virksomhed ved du, at pengene ikke hænger på træerne. Der skal laves noget for at få penge i kassen. Så er det surt, hvis alle kræfterne bare bliver ædt op af omkostninger. Især i starten kan det være en kunst at få enderne til at nå sammen. Derfor er det en rigtig god ide at spare så meget som muligt – En krone sparet er som bekendt en krone tjent. Eller ihvertfald en krone mere til dig selv.

Her får du OMFI’s bedste tip til at spare på omkostningerne.

1: Husleje

Hvis du lige er startet, kan det være fristende at flytte hjemmefra, og ud i dit eget kontor eller lager. Men især husleje kan det være en rigtig god ide at holde mere end et almindeligt vågent øje med. Som virksomhed er du nemlig underlagt helt andre vilkår, end når du lejer som privatperson.

Det er ikke ualmindeligt, at du vil opleve at du skal binde dig i mindst 6 måneder, og nogen gange meget mere. Så kan du risikere at stå med dobbelt leje, hvis lejemålet viser sig at blive for småt – eller for stort. Derfor er det en rigtig god ide, at du finder et sted, hvor du kan komme ud med kort varsel – så du ikke udvander kassekreditten. Har du bare brug for en kontorplads kan du undersøge muligheder for kontorhoteller – Der er ofte rimelige vilkår for iværksættere. Skal du bruge lagerplads, så brug dit netværk til at finde virksomheder, der har overskydende plads, som du måske kan leje på gode vilkår. Så kan du også være heldig at få synergier som du kan bruge i den daglige drift.

2: Telefonudgifter

Når du lige er startet, og kun er dig selv, har du måske ikke brug for et forkromet telefonsystem med omstilling og ventetone og alt muligt andet fancy. Et simpelt mobilabonnement kan løse opgaven – Og her kan du lige så godt benytte et af lavprisselskaberne, frem for et selskab der har specialiseret sig i virksomheder. Skal du bare kunne modtage opkald og gå på nettet med abonnementet er der mange penge at spare ved at se dig for.

Måske kan du endda bare overdrage dit eget mobilnummer til din virksomhed i samme selskab som du allerede benytter.

3: Markedsføring

Posten for markedsføring – Især søgemaskineoptimering og Google AdWords kan blive ret betragtelig. Især hvis du ikke selv står for at udføre din SEO, men køber bureauer til det. Skal du ud og købe rådgivning og timer til markedsføring, skal du virkelig se dig for.

Lad være med at hoppe på et tilbud fra den første telefonsælger der ringer. Undersøg i stedet markedet, og hent flere tilbud hjem. Når du så har fået nogle tilbud, SKAL du kontakte nogle referencer, som har handlet med dem du påtænker at bruge. De fleste er enormt gode til at fortælle hvor dygtige de er – Men det er altså bedre at spørge deres kunder. Et tip: Brug OMFI’s facebookgruppe, hvis du vil have anbefalinger til virksomheder der kan hjælpe dig med din markedsføring.