Har din virksomhed allerede en responsiv hjemmeside, som virker på smartphones, så tænker I nok, at der ikke er den helt store grund til at investere i en app udvikling. Der er fordele og ulemper ved både apps og responsive hjemmesider. Det kan derfor for mange virksomheder være en fordel at have begge dele. Denne artikel kommer ind på fordele og ulemper ved både responsive hjemmesider og apps. På denne måde kan du selv lave et kvalificeret valg, når du vælger om du skal tilføje en app til jeres virksomhed. 

Responsive hjemmesider virker på alle smartphones – om det er iPhone eller Android – det gør apps ikke. Når der skal udvikles en app til din virksomhed, skal du derfor være opmærksom på, at der skal udvikles en app til hver platform. Selvfølgelig med mindre, du mener, der kun er en grund til at have den til én af dem. Derudover skal en app også opdateres oftere end en hjemmeside, hvilket kan være dyre.  

Når en hjemmeside er responsiv, kan den vises på tværs af alle platforme, hvilket betyder, at den kan nå et bredere publikum end en app. Når en app er blevet udviklet, kan det derfor være svære at nå det bredere publikum. Men til gengæld er de fleste brugere bare rigtig glade for apps, da de gør det nemmere for brugeren at lave køb på farten. Med en app skærer man nemlig et mellemled væk, som gør det nemmere og hurtigere for brugeren af lave et køb. 

Ved apps kan din virksomhed også have push-notifikationer, som minder kunder om tilbud, nye varer eller lignende. Dette kan også have stor indflydelse, hvis I gerne vil øge jeres salg. 

Så skal man heller ikke glemme at nævne den ubevidste opmærksomhed ved at have en app på mobilskærmen. Selvom man ikke er bevidst om det, så ser man sine forskellige mobilapps flere gange om dagen. Derfor vil man oftest have disse i baghovedet, når man skal til at foretage et køb eller lignende. Lad os for eksempel sige, at din virksomhed sælger tøj til kvinder. En kvinde mangler en ny kjole til en fest, som hun nu vil lede efter. Fordi jeres app ligger på hendes mobilskærm, vil I være nogle af de første, hun kommer i tanke om. Det kan altså øge jeres salg, ved at folk ubevidst husker jeres virksomhed på grund af appen.