Søgemaskine optimering, også kaldet SEO, er essentielt for, at en hjemmeside eller webshop bliver synlig på Google. Google er en af de søgemaskiner – hvis ikke dén søgemaskine – som de fleste danskere brugere. Det er derfor rigtig godt for din virksomhed at rangere højt på google. Vi ved jo godt, at de fleste mennesker ikke kigger mere end én side eller to igennem på Google, når man skal finde noget. Din virksomhed har derfor størst mulighed for at blive set, jo højere den rangerer på Google. 

SEO har tre forskellige aspekter: Teknisk SEO, Sproglig SEO og Off site SEO. 

Teknisk SEO er som udgangspunkt kvaliteten af hjemmesiden eller webshoppen. Her ser man blandt andet på, hvor hurtigt siden loader, om den er mobilvenlig, er der duplicate content på siden, er der SSL certifikat. Dette er bare eksempler på nogle af de punkter, der skal være styr på for, at teknisk SEO er lavet ordentligt.

Sproglig SEO er omkring SEO tekster lavet efter søgeordsanalyser. Det er blandt andet om, der er styr på fokus søgeordet for de forskellige SEO tekster, er der interne links, findes søgeordet i første afsnit, er søge ordet brugt i både H1 og H1. Dette er selvfølgelig også bare eksempler på nogle af de punkter, der skal være styr på for, at sproglig SEO er lavet ordentligt. 

Off site SEO er i forhold til linkbuilding. Der skal blandt andet ses på, om der er gode links til din side, kommer links fra sider med høj DR, som har relevans for din side. Det er derfor også vigtigt at have links fra andre hjemmesider eller webshops, som leder videre til din side. 

SEO er en disciplin, som kræver stor tålmodighed, da det kan tage flere år at komme til at rangere øverst på Google. SEO kræver løbende tilpasning, da Google ændrer deres algoritme i takt med, at forbrugere stiller nye krav til deres resultater.