Når du laver storytelling, skal du forstå, at det handler om at gøre selv den mest kedelige historie spændende. Når det er sagt, kan du selvfølgelig lige så godt vælge de historier, som der rent faktisk er noget gods i, og som dine lyttere eller læsere kan bruge til noget. Storytelling er i høj grad en kunst.

Det gælder for så vidt, uanset om du fortæller en historie om dengang, du fik din første kæreste, eller om du giver et indblik i dengang, du for første gang var til live fodbold. Det handler om, at du kan få det spændende frem i historierne, for på den måde vil du også have mulighed for at give dine læsere og lyttere den følelse i kroppen, du ønsker at frembringe.

Brug en personlig fortælling

Personlighed er i langt de fleste tilfælde en rigtig god idé. Når det er sagt, skal man selvfølgelig ikke udelukkende fortælle om ligegyldige personlige erindringer, som ikke rigtigt har et budskab. Man ser dog, at stort set uagtet hvem der taler, så virker det i mange tilfælde at bruge sin egen erfaring. Det gælder eksempelvis også for de store politikere, som virkelig har tendens til at bruge deres egne oplevelser i højere og højere grad.

Den nu forhenværende amerikanske præsident Barack Obama er et rigtig godt eksempel på en fremragende storyteller. Han formåede i mange tilfælde at bringe en personlig historie ind i sine taler, men samtidig også gøre det relevant. Han valgte aldrig at fortælle en personlig historie, hvis den ikke havde en vigtig pointe eller gav mening for sammenhængen, og det var hans helt store styrke som taler.

Vælg det folk forstår

Det er nok ikke første gang, du hører, at man skal tale til folk i øjenhøjde, men det skader ikke at høre det igen. Det er bare så vigtigt, at modtagerne rent faktisk forstår det, man taler om. Det er ikke udelukkende det, man siger, men i høj grad også, hvordan man siger det. Man kan sagtens fortælle en spændende historie, som bliver fuldkommen ligegyldig, fordi man snakker i et sprog som ingen forstår.

Går man derfor ned, eller op for den sags skyld, i et niveau, som modtageren forstår, så bliver det en helt anden oplevelse at lytte til. Så er det pludselig noget, som bringer følelser frem, og hvor modtageren måske endda kan mærke det lidt på egen krop. Det er en af de helt store mål ved at bruge storytelling.

Hvis du vælger at fortælle om en oplevelse, så gå efter det, der var noget særligt. Det kan være et ganske kort øjeblik, hvor du havde en samtale med et barn, som rørte dig. Måske var det blot få ord, som virkelig gjorde indtryk, men som giver hele historien mening. Det hjælper sjældent at pynte på historien, da det bare bliver langt mindre ægte. Derimod hjælper det, at man fortæller detaljerne helt ud, hvis man vil have folk til at forstå det, man faktisk selv oplevede.