Er der noget bedre end værktøjer, når man arbejder med online markedsføring, og SEO især? Men vidste du, at et af de mest effektive værktøjer er gratis, og lige foran næsen på dig hver dag? Google avanceret søgning, eller Google search operators, er nemlig et enormt nyttigt værktøj til dit SEO-arbejde, især hvis du bruger nogle af de mere avancerede search operators, frit oversat til søgeoperatorer.

Kender du Google’s site: søgeoperator? Få resultater fra et enkelt domæne.

Du kender måske et par af de mest almindelige søgeoperatorer, som ovenstående eksempel med site: søgningen, hvor du finder resultater fra et enkelt domæne. Men der er en del flere. Dem får du først en liste med her, og så kommer der konkrete eksempler på, hvordan du kan bruge disse udvidelser til dit SEO-arbejde.

Google søgeoperatorer

“Søgeterm”

Finder alle forekomster af en sætning. Kan eksempelvis bruges, hvis du skal tjekke om en given tekst er indekseret af Google. Er også min foretrukne løsning når jeg skal finde duplicate content.

Eksempel: “online markedsføring”

OR

Søg efter A ELLER B. Giver resultater for både A og B.

Eksempel: SEO OR Adwords

AND

Søger efter resultater, der indeholder både A OG B.

Eksempel: SEO AND adwords

Ekskluderer resultater, der indeholdet ordet efter -. Hvis vi vil se resultater om SEO, der ikke indeholder adwords kan vi lave denne søgning:

Eksempel: SEO -adwords

*

Fungerer som wildcard.

Eksempel: Per * omfi.dk

kr

Søg efter priser. Virker også med $ og €.

Eksempel:jeans 499 kr

cache:

Giver dig den nyeste cache af en side. Cachen viser, hvordan Google ser din side. Derfor kan den være nyttig til fejlfinding.

Eksempel: cache:omfi.dk

filetype:

Begrænser resultaterne til en bestemt filtype, eksempelvis PDFDOCXTXTPPT, etc. Bemærk: Du kan også bruge ext: søgeudvidelsen. Resultatet er det samme.

Eksempel: seo guide filetype:pdf

site:

Begrænser resultaterne til et enkelt website.

Eksempel: site:omfi.dk

related:

Find sider, der er relateret til et bestemt domæne.

Eksempel: related:ekstrabladet.dk

intitle:

Find sider, der indeholder bestemte ord eller sætninger i titletagget.

Eksempel: intitle:online markedsføring site:omfi.dk

allintitle:

Virker som :intitle, dog skal ALLE ord være indeholdt i titletagget.

Eksempel: allintitle:seo guide

inurl:

Find sider, der indeholder bestemte ord i url’en. Du kan eksempelvis finde sider, der indeholder seo-guide i urlen:

Eksempel: inurl:seo-guide

allinurl:

Virker som :inurl, dog skal alle ord være indeholdt i url’en:

Eksempel: allinurl:seo-guide meta

intext:

Find sider, der indeholder ord eller sætninger et eller andet sted i teksten.

Eksempel: intext:apple iphone

allintext:

Næsten samme som “intext,” men returnerer kun resultater, hvor ALLE ord er indehold i teksten.

Eksempel: allintext:per allerup seo

AROUND(X)

Find ord der er i nærheden af hinanden i en tekst. Du kan eksempelvis finde to ord, der er indenfor X ord fra hinanden. I eksemplet herunder får du resultater hvor Per og Allerup er mindre end 4 ord fra hinanden.

Eksempel: per AROUND(4) omfi

vejr:

Find vejret på en bestemt lokation. Vises i en rich snippet øverst på søgeresultatsiden, men viser også resultater fra andre vejr-sites. Brug weather: på engelsk.

Eksempel: vejr:København

map:

Vis et kort over det angivne sted.

Eksempel: map:københavn

movie:

Find information om en bestemt film. Viser også, hvor du kan se den i biografen, hvis det er en biografaktuel film

Eksempel: movie:Jurrasic World

in

Konverter én enhed til en anden. Virker med valuta, vægt, temperatur, længemål osv.

Eksempel: 100USD IN DKK

Brug Google Search Operators som SEO-værktøj

Nu har du fået et overblik over de mest brugte search operators. Så skal vi se på, hvordan du kan bruge søgeoperatorerne som værktøj, når du laver SEO på din hjemmeside. Google’s indeks fortæller nemlig rigtig mange ting – og dem kan du få frem med et par avancerede google-søgninger.

En af de mest anvendte søgeoperatorer er jo nok site:domæne søgningen. Den viser, hvor mange sider Google har indekseret fra et givent domæne. Passer dette antal så til det reelle antal sider?

 

Du kan også lave en søgning i en bestemt del af et site. Vi kan jo eksempelvis se, hvor mange blogindlæg jeg har udgivet på min ekspertblog på amino.dk:

Find duplicate content

Et af de store SEO-problemer er duplicate content. Altså indhold, der kan findes på flere forskellige sider. Vi ved jo, at man skal skrive unikke tekster, og ikke kopiere producentens, hvis man vil være King of The Hill. Eller søgeresulatet. Gad vide om teksten på denne side fra Coolshop er unik:

Først finder du en sætning, som du kopierer:

Dernæst laver du en søgning på google med sætningen, omgivet af gåseøjne: “Den trådløse Dualshock 4 controller er blevet opdateret med et nyt udseende og føles bedre end nogensinde”

Åh nej. Teksten er IKKE unik. Den ligger på både Coolshop.dk og Fanboy.dk. Hvem der så har skrevet den først skal jeg lade være usagt – Men nogen kunne da godt have gjort sig den ulejlighed, IKKE at kopiere de forfærdelige fejl i nutids-r med.

Find PDF’er og andre filtyper på en side

Ofte ønsker vi ikke at få indekseret eksempelvis PDF’er. Det er et forfærdeligt format til web – Vi kan ikke se statistik for, hvor mange der ser pdf’en, og der er ikke en menu, så folk kan navigere rundt på vores hjemmeside.

Derfor kan det være nyttigt at lave en søgning, så du kan finde alle de filer, som du eksempelvis gerne vil blokere indeksering af. Det kan du gøre med en søgning som denne:

Så skal du overveje, om du skal begrænse Google’s adgang til den type filer, eksempelvis via. din robots.txt fil.

Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvad du kan bruge Google’s search operators til. Udover teknisk SEO, indekseringsproblemer og lignende, kan du også bruge search operators til at finde muligheder for links og meget mere.