Har du en hjemmeside? Så ved du formentlig, at de besøgende ikke kommer væltende af sig selv. Måske er du aktiv på sociale medier som Facebook og Instagram, og henter besøgende ind der – Men langt hovedparten af de besøgende kommer fra Google, hvis din hjemmeside ellers er søgemaskineoptimeret. Søgemaskineoptimering, eller SEO, er kunsten at få Google til at prioritere dit indhold over andet. Med andre ord: Du skal få Google til at forstå, at din hjemmeside er den ultimative ressource, når det gælder dit område.

Kæmpe potentiale i at være synlig på Google

For langt de fleste mennesker er søgemaskiner som Google det første sted de går hen, når de skal have et nyt bredbåndsabonnement – Eller købe en gave til iværksætteren (det kunne jo være dig, der skulle have den gave :D). Derfor kan der være ret mange besøgende, som du går glip af, hvis din hjemmeside ikke er synlig på Google. Men hvor mange søger egentlig?

Et af de værktøjer, hvor du kan få svar på det, er Tiny Ranker. Tiny Ranker er et værktøj, som du kan bruge til at overvåge dine placeringer på Google. Du kan indtaste en række søgeord, og så kan du se, hvor synlig de er på Google. Men samtidig kan du også se, hvor mange der søger på de indtastede søgeord. På den måde kan du vælge at arbejde med de søgeord, hvor du bliver aller mest synlig. Herunder ser du et eksempel på placeringer og søgevolumen for OMFI’s synlighed på Google:

Læg mærke til kolonnen “Searches”. Den viser, hvor mange der søger på det specifikke søgeord hver måned.

Opret en gratis prøvekonto på Tiny Ranker, og prøv det selv

Sådan forbedrer du din hjemmesides synlighed

Når du vil arbejde med din hjemmesides SEO, er der nogle punkter, der er helt essentielle. Du skal have styr på:

  • Teknisk SEO – Kan Google læse din hjemmeside?
  • Søgeordsanalysen – Ved du hvilke søgeord, du skal gå efter?
  • Indhold – Har du rent faktisk skrevet indhold, som målrettes relevante søgeord?
  • Indgående links – Har du links fra andre hjemmesider til din?

Ovenstående fire punkter er væsentlige, når vi snakker online synlighed. Nogle af dem kan du selv tage hånd om, og andre kan det være nødvendigt, at du tager fat i en specialist. Men du kan komme langt med det, som du selv kan klare med mus og tastatur.

Hvis ovenstående lyder som noget fra en fjern planet, kan synlighed på Google koges ned til:

Skriv noget, der interesserer dine potentielle brugere

Hjælp dem med at løse deres problemer. Det gør du ved at skrive godt indhold, som behandler aktuelle problemstillinger. Denne artikel er et godt eksempel på det. Jeg forsøger at ramme de brugere, der gerne vil have gjort deres hjemmeside synlig på Google. Derfor har jeg skrevet en artikel, som fortæller, hvordan man rent faktisk gør det: Nemlig ved at skrive en artikel eller et blogindlæg om det specifikke problem – Samt at servere løsningen – Eller en mulig løsning.

Vil du lære mere om SEO, så start med OMFI’s guide til SEO.

Har du spørgsmål til, hvordan din hjemmeside bliver mere synlig på Google? Så fyr løs i kommentarfeltet herunder, så får du hjælp af OMFI’s brugere og redaktion.