Et af de spørgsmål jeg ofte hører er: “Hvorfor kan Google ikke finde min hjemmeside?” Spørgsmålet stilles ofte af nye hjemmesideejere, som er utålmodige med at få del i de besøgende fra Google.

Der kan være mange forskellige årsager til, at google ikke kan finde din hjemmeside, og i dette indlæg vil jeg forsøge at beskrive nogle af dem – og hvad du skal gøre for at få din hjemmeside på Google.

Er din hjemmeside på Google?

Det aller først du skal gøre, er at konstatere om din hjemmeside er fundet og indekseret af Google. Det kan du gøre ved at søge på google således: site:dinhjemmeside.dk – I eksemplet her har jeg valgt at søge efter alle sider indekseret på omfi.dk. Prøv selv – Klik her.

Får du resultater ved søgninger har Google opdaget din hjemmeside, og du vil snart begynde at modtage besøgende fra Google i større eller mindre omfang.

Hvis der derimod ikke er nogen resultater kan du meget vel have et problem, med at Google ikke kan finde din hjemmeside, men det er der heldigvis også råd for.

1: Forhindringer for indeksering

Der kan være mange forskellige årsager til at Google ikke kan finde din hjemmeside – Eller rettere, at du ikke kan finde din hjemmeside på Google. Nogle af dem kan være:

1: Du har valgt at blokere indeksering af din hjemmeside ved at anvende robots.txt. Gå ind på dinhjemmeside.dk/robots.txt – Hvis du får en tekstfil, hvori der står: “disallow: /” eller lignende kan du have et problem med indeksering pga. robots.txt.

2: Google kan ikke finde og indeksere din hjemmeside pga. et metatag. Højreklik et vilkårligt sted på din hjemmeside, og vælg “Vis kilde” (der kan også stå “Vis kildekode” og lignende). Tryk på Ctrl+F, så du får et søgefelt. Søg nu efter ordet “robots”. Hvis der kommer noget ala <meta name=”robots” value=”noindex” /> kan du have et problem.

3: Din hjemmeside er lavet i Flash. Flash er fint til elementer på hjemmesider, men altså ikke til hele hjemmesider. Hvis du har problemer med at blive fundet på den tekst du har stående på din hjemmeside kan det skyldes at siden er udviklet i flash.

4: Google har ikke opdaget din hjemmeside endnu.  Google bruger blandt andet links til at finde nye hjemmesider. Hvis du ikke har linket til din hjemmeside fra en allerede indekseret hjemmeside kan det betyde at Google aldrig finder hjemmesiden. Du kan prøve at lave et link fra en hjemmeside, som du ved findes i Google. Et eksempel kunne være at skrive en kommentar til dette blogindlæg, hvor du angiver din hjemmeside, så vil google følge linket, og dermed finde din hjemmeside.

5: Google har ikke indekseret din hjemmeside endnu. Har du allerede linket? Så kan det være at Google har været forbi din hjemmeside, men endnu ikke medtaget den i indekset. Der kan gå alt fra minutter til dage, til din hjemmeside bliver vist.

Sådan får du din hjemmeside vist på Google:

Har du tjekket ovenstående, og alt er i den skønneste orden? Så er der nogen ting du kan gøre, for at få maksimal synlighed på Google. Det er noget af det du kan lære om på Omfi.dk’s online SEO kursus – Men du får da også lige de vigtigste overskrifter her:

1: Sørg for links til din hjemmeside. Links opfattes af Google som stemmer. Jo flere der stemmer på en hjemmeside, jo bedre. Så sørg for at få links alle de steder du kan.

2: Dine tekster skal indeholde de søgeord du vil findes på. Det lyder banalt, men rigtig mange hjemmesideejere glemmer, at der altså skal noget tekst til, før Google kan finde ud af, hvad din hjemmeside handler om. Så sørg for at lave gode artikler på din hjemmeside.

Du kan jo tage udgangspunkt i de spørgsmål du ofte hører fra dine kunder. Hvis du laver artikler om dem, er du allerede godt i gang. Faktisk er denne artikel, som du læser nu, et eksempel på, hvordan man kan besvare sine potentielle kunders spørgsmål. Snedigt ikke?

3: Brug Google Webmaster tools. Med Google Webmaster værktøjer kan du fortælle Google om nye hjemmesider, og eventuelt oploade et sitemap, så din hjemmeside bliver fundet hurtigere. Google Webmaster Tools.

4: Vær aktiv på sociale medier. En god måde at få flere læsere eller kunder på, er ved at være aktiv på de sociale medier. Vi kender jo alle Facebook – Sørg for at du har en facebookside til din hjemmeside og virksomhed, og sørg for at skrive på siden når du laver nyt indhold.