Når du vil øge din hjemmesides synlighed på Google, kommer du ikke uden om linkbuilding. Links er essentielle for hele internettet, og det er da ikke uden grund, at Google har baseret en stor del af deres algoritme på netop links.

Dette indlæg er til dig, der ikke har kendskab til linkbuilding, men som gerne vil i gang. Du får her 6 gode ideer til at starte op.

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding går ud på, at du arbejder på at få flere links til din hjemmeside. Gerne så relevante links som muligt, og fra så troværdige hjemmesider som muligt. Grunden til at linkbuilding er så vigtigt, er at Google lægger meget stor vægt på antallet – og relevansen – af indgående links til en hjemmeside, når den skal beslutte, hvor i søgeresultaterne din hjemmeside vises. Jo flere links, jo bedre.

Men det handler ikke kun om at få flest mulige links. Det handler om at få de mest relevante links. Hvis det handlede om volumen alene kunne man komme langt med at købe links på services som Fiver.com. Heldigvis forholder det sig ikke sådan. Du kan få tusindvis af kommentarlinks uden at det flytter ret meget – Mens et enkelt link fra en autoritativ hjemmeside indenfor et relateret emne kan give dig masser af side 1 placeringer. Den viden bør du have i baghovedet, når du bygger links til din hjemmeside.

Her får du OMFI’s tips til absolut grundlæggende linkbuilding, lavet i samarbejde med Mads Nordskov, der arbejder med linkbuilding i Lazytoro.com.

1: Tilmeld din hjemmeside til online services

Siden tidernes morgen har SEO folk benyttet sig af directories, eller linkkataloger på dansk. Selv om de fleste for længst er uddøde, er der stadig links at få, hvor du blot skal udfylde en formular, og så har du et link. AOK.dk er et eksempel på en sådan hjemmeside. Her kan du tilmelde dig, hvis din hjemmeside er relevant for hjemmesidens målgruppe, som er København.

2: Opret online profiler

Online profiler giver ofte mulighed for, at du kan indtaste et link til din hjemmeside. Samtidig får du tit mulighed for at udfylde en beskrivelse, hvor du kan indsætte links eller beskrive dine ydelser og produkter. Selvom links fra online profiler ikke tæller så meget, gælder princippet om mange bække små alligevel.

Opretter du dig på online fora, kan du ofte få styrket din profilside ved at være aktiv på forummet. Så skriv gerne nogle indlæg, hvis du vel og mærke har noget at byde ind med, i forhold til forummets indhold og emner.

3: Udnyt sponsorater

Driver du virksomhed, kan du ofte få et link til gengæld for et sponsorat. Det kan være den lokale sportsforening, hjælpeorganisationer eller andre, der opretter sider med deres sponsorer. Ofte er disse links ret stærke. Lokale foreninger har ofte links fra lokalområdet, og store hjælpeorganisationer har links fra offentlige og andre stærke hjemmesider. Du kan blandt andet benytte Google til at finde disse muligheder med søgninger som “sponsorer”, “sponsorater”, “sponser os” og lignende.

4: Forhandlere og leverandører

Har du undersøgt om dine leverandører linker til deres kunder? Så bør du få et link dér. Du kan jo også kontakte dine leverandører, og høre om du må sende dem en udtalelse. Mange leverandører har en sektion med udtalelser fra kunder – så hvorfor ikke forsøge at få et link derfra?

5: Giv produkter mod udtalelser og links

Sælger du fysiske produkter, kan du med fordel kontakte bloggere og andre, som skriver om emner relateret til din virksomhed. Ved at tilbyde dem produkter, kan du få links til gengæld. Men du skal være opmærksom på, at en del bloggere kender deres værdi, så bliv ikke forskrækket hvis de forlanger cool cash for omtale af dine produkter. Det kan være givet godt ud alligevel.

Men husk lige markedsføringsloven, det er dit ansvar at bloggeren overholder det, og skriver at indlægget er sponsoreret eller reklame.

6: Køb dine links

Vi kommer ikke uden om det: Links er blevet en handelsvare. Så du kan lige så godt hoppe med i det marked, hvis du ellers har lidt budget at gøre godt med. Ofte kan du få gode links til billige penge. Du kan blandt andet finde muligheder for linkkøb på hjemmesider som marketers.dk og på grupper på Facebook.

Mange flere ideer til linkbuilding

Ovenstående er eksempler på links, som du kan få forholdsvis let. Men der er mange flere muligheder, som du kan undersøge. Det kan være:

  • Broken link building – Find links der ikke virker længere, og lav indhold målrettet det.
  • Linkbuilding med infografikker
  • Linkbuilding med skyscraper content
  • Lav gæsteindlæg, og få links