Iværksætteri, entreprenørskab og den gode idé har i dag en meget central plads i det danske mediebillede og i vores populærkultur generelt. På TV kan vi se programmer som “Løvens Hule”, “Født til Succes” og “Danske Iværksættereventyr”, mens universiteter, foreninger og virksomheder inviterer til startup-arrangementer og webinarer.

Selvom vi i mange år, særligt fra politisk hånd, har hørt, at iværksætteriet har trange kår i et land som Danmark, så ser meget altså ud til, at iværksætteri og entreprenørskab i den grad er på dagsordenen og blomstrer i vores lille land.

I denne artikel kan du blive klogere på, hvorfor dansk iværksætteri er på alles læber i disse år, og hvorfor vi ser en opblomstring i interessen i iværksætteri, mens politikere og meningsdannere råber højt om, at Danmark bløder iværksættere.

Det er blevet sejt at være iværksætter

Hvis man har fulgt med i det brede mediebillede og dækningen fra Christiansborg, vil man uden tvivl være stødt på udtalelser fra diverse politikere, der sætter fokus på, at antallet af danske iværksættere er rekordlavt, og at Danmark bløder iværksættere. Dette på trods af, at selvstændige inden for de seneste år har fået ret til dagpenge på samme niveau som almindelige lønmodtagere, og at dansk iværksætteri er stærkt profileret i mediebilledet.

Hos nogle befolkningsgrupper har det altid været både populært og sejt at være iværksætter, og det er de færreste danskere, der ikke er både imponerede og stolte af danske iværksættere. Alligevel er der sket en opblomstring i interessen for iværksætteri, og flere og flere særligt unge danskere drømmer om at blive både iværksættere og selvstændige. Det er nemlig på mange måder blevet hipt at skabe sit eget.

Nogle vil hurtigt fristes til at sige, at dette skyldes eksponeringen af iværksætteri på TV, men man kan også vende den om og spørge sig selv, om ikke netop eksponeringen på TV hænger sammen med, at man har opsnappet en tendens i samfundet og hos befolkningen og på baggrund heraf har produceret TV-programmer, man har forventning om, seerne vil have interesse i?

Et politisk incitament

Det er ingen hemmelighed, at det, politikerne siger højt, påvirker os mere, end vi tænker over. Når politikere taler om restgruppeproblematikker på de danske erhvervsuddannelser, så påvirker det mange unge danskere til at vælge erhvervsuddannelserne fra, når de skal vælge en ungdomsuddannelse, ligesom politikernes snak om vigtigheden af dansk iværksætteri omvendt skaber en indre lyst til netop at lykkes med det, politikerne taler om.

Det danske samfund har brug for iværksætteri, den gode idé og arbejdspladser, og derfor er tidens fokus på entreprenørskab og opstart af virksomheder en klassisk opturshistorie. Det er nemlig fedt, når der er sammenhæng mellem det, samfundet efterspørger og det, landets borgere vil og har interesse i.