Markedsføring på de sociale medier er blevet utrolig populært de seneste år. Flere og flere virksomheder begynder at markedsføre sig på platforme som Instagram, Twitter og Facebook. Når du skal planlægge kommunikation på de sociale medier, er det vigtigt, at du undersøger målgruppen og konkurrenterne grundigt. Det er desuden vigtigt, at du finder ud af, hvad formålet med kommunikationen på de sociale medier er. Her på siden får du råd til markedsføringen på Facebook.

Kend din målgruppe

Når du skal planlægge kommunikation på Facebook, er det først og fremmest en god idé at have et godt kendskab til målgruppen. Du kan finde forskellige redskaber på nettet, som kan hjælpe dig med at analysere din målgruppe. Når du kender din målgruppe godt, er det nemmere at målrette kommunikationen til din målgruppe.

Det kan for eksempel være, at din målgruppe er mellem 20-30 år. Du kan derfor kigge på deres vaner, og hvilke typer sociale medier de typisk bruger. Måske finder du ud af, at din målgruppe er begyndt at bruge en ny slags platform. Det er altså vigtigt, at du møder din målgruppe, der hvor de er. Dette kan betyde, at du må skifte platform, eller måske skal du være til stede på to forskellige typer sociale medier. Når du tilpasser kommunikationen til målgruppen, er der større chance for, at din virksomhed når ud til kunderne.  

Undersøg konkurrenterne

Når du skal til at lave markedsføring på Facebook, kan det være en god idé at tjekke konkurrenterne ud. Det kan være en stor hjælp at se, hvad andre virksomheder har gjort på Facebook. Virksomheder indenfor samme marked som din virksomhed kan måske være med til at inspirere dig. Der findes et bestemt værktøj, som kan indsamle informationer om det danske erhvervsliv, som du kan bruge til at undersøge konkurrenterne.

Ownr samler oplysninger om det danske erhvervsliv, så du kan blive inspireret til markedsføringen på Facebook. Når du har undersøgt konkurrenterne og din målgruppe grundigt, kan du bruge informationerne til at lave en skarp og målrettet markedsføring på Facebook.  

Hvad er formålet?

Når du skal lave markedsføring, er det også vigtigt at tage stilling til, hvad formålet med at bruge Facebook som platform er. På et stykke papir kan du skrive ned, hvad formålet med platformen skal være. Det kan for eksempel være, at du vil bruge Facebook til at nå ud til en ny målgruppe. Det kan også være, at du vil bruge Facebook til at gøre opmærksom på din virksomhed. Uanset hvad formålet er, kan det være en god idé at skrive det ned på et papir, så du konkret kan begynde at arbejde hen imod målet.

Hold styr på de mange systemer

Når man arbejder med online marketing, er der utroligt mange forskellige systemer. Det kan være, at du ligeledes har mange forskellige forretningssystemer i resten af virksomheden, som kan være svære at holde styr på. Med dynamics 365 business central, kan du samle alle virksomhedens forskellige forretningssystemer på ét sted. På den måde er det nemt og enkelt at finde rundt i systemerne.