SEO tager lang tid. Ofte skal man regne med mange måneder, før man kan se de endelige resultater.

Eller? Måske kan det faktisk gøres lidt hurtigere. Det viser dette SEO case study fra KH Online hvor man på ganske kort tid fik skabt rigtig mange besøgende til et website, der ellers opererer i en svær branche.

Helt praktisk fik et nystartet site mere end 1000 besøgende på under to måneder. Blot ved at arbejde koncentreret med content, og ikke mindst en grundig analyse af markedet.

En af udfordringerne ved websitet var, at det opererer i en branche, der er stort set umuligt at annoncere for på Google og Facebook. Misbrugsbehandling er nemlig ikke et område, der falder godt i tråd med retningslinjerne for de to amerikanske mastodonter.

En omvendt proces

Normalt ville man indlede et SEO projekt med en teknisk analyse, derefter konkurrent- og søgeordsanalyser, for til slut at udarbejde content. Men i tilfældet med amisbrugsbehandling.dk var det vigtigt at få produceret content hurtigst muligt, for derved at give de bedste muligheder for at ranke.

Et af de centrale elementer i strategien var “skyskrabermetoden” – altså at man skaber et site, der rager markant op over de andre i branchen. Det gør man ved at skabe det bedste indhold – og meget af det. Det viste sig at være en taktik der virkede ganske fint.

Et andet centralt element i indholdsproduktionen var, at websiteejer selv stod for produktion – ud fra en vejledning leveret af KH-Online. Dermed kunne det faglige niveau i teksterne sikres. En disciplin, der eller kan være svær, hvis man benytter eksterne tekstforfattere.

Normalt siger man, at content får et website på side 1 af Google, og så skal linkbuilding klare resten. I tilfældet med amisbrugsbehandling.dk var det første trin i raketten også content, content og content. Først senere i processen blev linkbuilding introduceret, for at cementere de positioner, som det gode content skabte.

Brug skyskrabermetoden hver gang du vil højere op

Case studiet viser, at skyskrabermetoden virker sublimt, når det handler om at skabe gode resultater. Især indenfor brancher, der består af søgninger efter viden kan det være den eneste rigtige måde at tilgå opgaven. Ved at udarbejde content, der er målrettet brugernes behov sikrer vi, at Google netop fremhæver vores indhold, frem for konkurrenternes, og det er jo hele formålet med arbejdet med forbedring af éns online synlighed.