Hvad er duplicate content: Duplicate content kan oversættes til kopieret indhold. Det er tekst, som du kan finde flere forskellige steder på nettet. Det kan både være tekst, der kan findes på flere forskellige domæner, eller tekst, der går igen på samme side. Enten i form af hele tekster, eller i form af tekstafsnit eller sætninger.

 

Hvorfor er duplicate content et problem?

Søgemaskinerne ønsker ikke at vise flere sider med samme indhold. Derfor kan duplicate content medføre, at eksempelvis Google vælger den forkerte side, når man laver en søgning. Google kigger også på kvaliteten af en hjemmeside, når den skal prioritere rankings, og her trækker duplicate content også ned. Derfor skal du undgå duplicate content.

Duplicate content kan opstå på mange forskellige måder, men de mest almindelige er:

  1. Tekster der kopieres manuelt – Enten af dig selv, eller fordi nogen kopierer dine tekster, og anvender dem andre steder
  2. Genbrug af beskrivelser i en webshop – Eksempelvis fordi du bruger en producents tekstbeskrivelser på produkterne i din webshop.
  3. Den samme side kan vises på flere forskellige urls – Eksempelvis på grund af filtrering, sideinddeling eller lignende.
  4. Printvenlige sider – Altså sider, der vises i en særlig version uden menuer og andre designelementer.