De fleste eksperter indenfor teknisk SEO har siden 2011 anbefalet, at man bruger rel=next/prev markup, hvis man har paginerede sider – Altså sider, der består af flere undersider. Eksempelvis en kategori i en webshop, der består af mange sider.

Her har anbefalingen siden 2011 været, at man benytter et særligt markup til at fortælle, at en side er en del af en serie.

MEN: Sådan har det ikke været i et par år. Google har fornylig meldt ud, at de ikke bruger tagget (lidt ligesom meta keywords: Man kan udfylde det, og bruge mange kræfter på det – men til ingen verdens nytte.

John Mueller fra Google bekræfter her, at Google ikke bruger markuppet:

Alternativer til rel=next/prev?

Men hvad skal man så gøre, spørger du? Google siger selv:

Så anbefalingen til teknisk SEO med paginerede sider er, at man forsøger at holde sit indhold på én side – Med mindre det ikke er muligt, så er det også super fint at dele det over flere sider. Man skal gøre, hvad der passer bedst til brugerne.

Her er et par muligheder, hvis du har benyttet rel=prev/next:

  • Lav dine rel=prev/next være, og lad som ingenting. Måske finder Google ud af det. Måske ikke.
  • Brug noindex, follow i robots.txt på paginerede sider