Hvad er SEO?

Hvad er SEO egentlig – og hvorfor er det en disciplin, som du ikke kan overse, hvis du vil have flere besøgende? Det er alt sammen spørgsmål, som vi kommer til at kigge på i dette afsnit 1 af OMFI’s guide til SEO For Begyndere. Guiden er et online kursus i søgemaskineoptimering. Du kan læse mere om indholdet her: Gratis guide i SEO – start her.

I dette afsnit vil vi kigge nærmere på begrebet SEO. Du vil få styr på ord og vendinger, så du er helt klar til de kommende afsnit, hvor vi går i dybden med teknikkerne indenfor søgemaskineoptimering.

Hvad er SEO? optimering af din hjemmesides synlighed

SEO bliver også kaldt søgemaskineoptimering. Den engelske forkortelse står for Search Engine Optimization. På engelsk udtales det som tre bogstaver: S – E – O, mens du på dansk oftest vil høre det udtalt som ét ord: SEO.

Inden man kigger på formålet med SEO, er det interessant at kigge lidt på søgemaskinerne og deres formål. En søgemaskine som Google har det som sit erklærede og fine mål at vise de bedste resultater til deres brugere. Altså de mest relevante svar på folks spørgsmål. Det beskriver denne video meget fint:

Når du ved, at Google forsøger at finde de mest relevante sider i forhold til en søgning, kan du tage det med i dine overvejelser, når du opbygger din hjemmeside.

Vil du gerne være synlig på søgningen: “Frisør i Frederikshavn”? Så bliver det noget nemmere, hvis du på din hjemmeside sørger for at skrive, at du er frisør, og har adresse i Frederikshavn. Så kan selv Google forstå det.

Kan du så oven i købet få andre til at linke til dig fra deres hjemmeside, måske endda med linkteksten “her finder du min frisør i Frederikshavn“? Ja, så er der noget større chance for, at du bliver synlig på netop dén søgning.

SEO består ifølge Google’s retningslinjer af tre hovedpunkter:

Sørg for, at der er links til din hjemmeside. Sørg også for, at undersider på din hjemmeside har links. Læs mere i afsnittet om linkbuilding.

Sørg for, at du rent faktisk har indhold på dine sider, og at disse sider er opbygget, så Google kan læse og forstå indholdet. Det kan du læse mere om i afsnittet for teknisk SEO og ikke mindst optimering af indhold.

Endelig er det vigtigt, at de besøgende på din hjemmeside rent faktisk kan bruge den. At de kan navigere rundt, ikke finder manglende indhold, eller forlader hjemmesiden med det samme.

Disse brugerparametre bliver mere og mere vigtige for søgemaskineoptimering.

SEO er ikke snyd

Måske er du faldet over folk, der kalder SEO for snyd. Eller manipulation med søgemaskinerne. Men faktisk er SEO det eneste rigtige at gøre. Som du kan læse længere nede, kigger søgemaskinerne på relevans og popularitet, når de skal bedømme, hvor en hjemmeside skal placeres. Så er det da hul i hovedet, ikke at sørge for, at din hjemmeside står så skarpt som muligt.

Derfor er det vigtigt, at du sørger for:

  1. At lave relevant indhold, der besvarer brugernes spørgsmål
  2. At du optimerer din side ud fra søgemaskinernes retningslinjer, så de bedre kan finde og forstå indholdet
  3. At du udbreder kendskabet til din hjemmeside, blandt andet ved at få links fra andre relevante hjemmesider.

Ovenstående punkter er sund fornuft, og ikke snyd.

Men du kan godt snyde søgemaskinen

Når det er sagt, så er det selvfølgelig muligt at snyde søgemaskinerne. Der er en hel disciplin indenfor SEO, der kaldes for Black Hat. Det er hér, du finder alle de lyssky numre, der forsøger at omgås søgemaskinernes retningslinjer for at vinde en fordel. Men oftest er den slags teknikker kortvarige. Derfor anbefaler jeg, at du i stedet satser på mere langtidssikre teknikker – som vi vil gennemgå i denne guide.

  • Whitehat – Whitehat SEO er søgemaskineoptimering, der holder sig indenfor rammerne fra søgemaskinernes retningslinjer. Der laves ikke snyd og fiksfakserier her. OMFI’s SEO guide er baseret på Whitehat SEO
  • Grey Hat – Grey Hat bliver ofte defineret som SEO, der går lige til kanten. Nogle definerer eksempelvis brugen af splognetværk og PBN (Private Blogging Network) som grey hat. Grey Hat kan også bestå i, at man producerer en lang række ens sider, kun med lille variation i teksten, for derved at ramme flere forskellige søgetermer.
  • Black Hat – Black Hat er SEO, der bevidst overtræder søgemaskinernes retningslinjer. Det er eksempelvis brug af cloaking (visning af forskelligt indhold til besøgende og Google) eller brug af hackede hjemmesider til at skabe links.Bruger man black hat, kræver det ofte, at man skifter hjemmesidens domæne ofte, når Google straffer ens hjemmeside.

Bruger du teknikker, der kan defineres som Grey Hat eller ligefrem Black Hat, kan du risikere at din hjemmeside bliver pålagt en straf af Google. Sker det, vil du være stort set usynlig på søgemaskinen, enten med hele dit website – eller det indhold, som Google vurderer du har fusket med.

Derfor anbefaler jeg, at du holder dig indenfor de teknikker, som foreslås i søgemaskinernes retningslinjer. Det er teknikker, som blandt andet denne guide er bygget over.

Hvordan virker Google?

Når Google skal finde resultatet på en søgning, er der oftest mange tusinde eller flere millioner sider, der kan indeholde svaret. Derfor er det en ret omfattende proces at finde det bedste svar på din søgning.

Crawlere finder indholdet

I praksis består Google af en lang række servere, der kaldes webcrawlere, eller blot crawlere. Disse bruger en lang række kilder til at finde hjemmesider. Det kan være alt fra indsendte sitemaps, over data fra Chrome browseren til links fra én hjemmeside til en anden.

Når disse crawlere besøger en hjemmeside, læser og indekserer de indholdet. Indeksering betyder, at de gør indholdet lettere søgbart, ligesom når bøger står i rækkefølge på biblioteket. Samtidig bruger de links fra siden til at opdage nyt indhold.

Under indekseringen bliver der blandt andet registreret data om søgeord, indholdets friskhed, hvornår det er opdateret – og en lang række andre faktorer. Alle disse data gemmes i Google’s søgeindeks, der indeholder flere hundrede millarder sider, og fylder over 100.000.000 gigabytes i størrelse.

Hvad er SEO? Indeksering i Google

Algoritmen bestemmer placeringen

Når indholdet er indekseret, tager søgemaskinens algoritme over. Algoritmen er den formel, der bestemmer, hvordan resultaterne skal rangeres. Google’s søgealgoritme består af mere end 200 faktorer, hvoraf nogle er kendte, og en del er ukendte.

Sådan foregår en søgning

Når du laver en søgning på Google, foregår det nogenlunde sådan her:

  1. Du indtaster dit søgeord i søgefeltet. Google analyserer ordet eller ordene, blandt andet ved at tjekke for stavefejl (“mente du:”), samt ved at fjerne overflødige ord.
  2. Google finder de sider i indekset, der har indhold, som er relevant i forhold til din søgning. 
  3. Siderne bliver ranket, altså sorteret efter relevans.
  4. Google kigger på kontekst. Har du søgt på frisør? Så vil du oftest se resultater fra dit lokalområde, fordi Google blandt andet medtager din placering i søgningen.
  5. Søgeresultaterne bliver præsenteret for dig på Google’s søgeresultatside, også kaldet SERP.

Alt dette sker hver gang, og ofte bliver der behandlet tusindvis eller millioner af sider i forsøget på at finde de mest relevante sider til dig.

Her kan du læse Google’s egen forklaring på, hvordan søgemaskinen virker

Hvordan laver man søgemaskineoptimering?

Disclaimer:

Nedenstående er blot en hurtig introduktion til søgemaskineoptimering i praksis. Vi går i dybden med de enkelte punkter i kommende afsnit af SEO For Begyndere
Nu har du en grundlæggende forståelse for, hvad søgemaskinerne kigger på – og hvad du skal arbejde med, når du vil SEO’e din hjemmeside. De tre hovedpunkter fra Google’s retningslinjer kan vi bruge til at opbygge en strategi for søgemaskineoptimering

  1. Hjælp Google med at forstå dine sider
  2. Hjælp Google med at finde dine sider
  3. Sørg for at besøgende kan bruge din hjemmeside

I de kommende afsnit af SEO For Begyndere vil du arbejde ud fra en plan der ser således ud:

  1. Sørg for at din hjemmeside teknisk er i orden
  2. Lav en søgeordsanalyse
  3. Optimer dit indhold
  4. links til din hjemmeside
  5. brugerne til at elske din hjemmeside

Sådan hjælper du Google med at forstå din hjemmeside

Inden du går i gang med at få Google til at forstå vores hjemmeside, skal du lave en søgeordsanalyse. Det lyder fornemt, men er egentlig blot en undersøgelse af, hvad dine potentielle brugere kan tænkes at søge på. Søgeordsanalysen kan laves ved hjælp af avancerede værktøjer, men det kan også være helt simpelt.

Med søgeordsanalysen i hånden, har du nu værktøjet til at få Google til at forstå din hjemmeside. Du skal nemlig sørge for, at dine tekster og indhold afspejler dine brugeres behov. Det gør du ved at skrive tekster, der indeholder søgeord og sætninger, der har afsæt i søgeordsanalysen. Hvis du eksempelvis er tømrer, kan du med fordel oprette sider på din hjemmeside med overskrifter som:

  • Tømrer i Slagelse (hvis du vel og mærke holder til i Slagelse)
  • Carport – Få en pris her
  • Få efterisoleret dit loft – Få tilbud

Ved at oprette undersider, der besvarer efterspørgselen hos dine brugere, er der meget større chance for at du bliver fundet, end hvis du blot laver en hjemmeside med overskriften “Tømrer i Slagelse”.

Udover relevant indhold, skal du også sørge for, at din hjemmeside teknisk er i orden. Du skal blandt andet undgå duplicate content, altså tekst der går igen på flere sider. Du skal også sørge for, at din hjemmeside hastighedsmæssigt er i topform.

Sådan hjælper du Google med at finde dine sider

Når du har oprettet dit indhold, er næste skridt at sørge for, at Google kan finde dem. Det gør du blandt andet ved at oprette links mellem dit indhold. Det sker oftest automatisk når du opretter en ny hjemmeside, men du kan også linke fra selve teksten mellem relevante sider.

Samtidig skal du arbejde på, at få andre hjemmesider til at linke til dig. Det er ofte en af de største, og mest udfordrende opgaver ved SEO. Jo flere links en hjemmeside har, jo mere populær vil Google opfatte den som. Derfor vil du også opleve, at der lægges stor vægt på linkbuilding når man taler SEO.

SEO er under konstant udvikling

Siden de første søgemaskinernes fremkomst, har webmastere forsøgt at forbedre deres placering i dem. Med tiden er søgemaskinerne, algoritmerne og ikke mindst SEO blevet mere og mere avanceret.

Der udgives dagligt ændringer til søgemaskinernes algoritmer, samtidig med at SEO-folkene finder nye teknikker og tilpasser sig ændringer fra Google og de andre søgemaskiner. De fleste af disse ændringer bemærker man ikke – men af og til kommer der store ændringer, som får navne. De mest markante i nyere tid er Panda og Penguin. Det er to opdateringer, der virkelig ruskede op i placeringerne, og fortsat gør det. Herunder kan du se nogle af de væsentligste opdateringer gennem de sidste 15 år:

26. marts 2018

Mobile First

Efter mange måneders test, annoncerede Google at deres Mobile First indeks omsider blev rullet ud. Det ranker hjemmesider efter deres mobile udseende og indhold, og ikke som tidligere efter desktopversionen.

26. oktober 2015

Rankbrain

Med denne opdatering annoncerede Google, at machine learning var blevet en integreret del af algoritmen.

24. juli 2014

Pigeon

Pigeon påvirkede lokale resultater. Altså søgninger der viser resultater fra lokalområdet. Eksempelvis "Frisør Frederikshavn".

24. april 2012

Penguin

Penguin blev oprindeligt annonceret som "webspam update". Opdateringen gik efter overoptimering, som eksempelvis keyword stuffing, altså overdreven brug af søgeord.

23. februar 2011

Panda

Panda er en af de mest kendte Google opdateringer. Da den blev lanceret, meldte Google ud, at 12% af søgeresultaterne ville blive påvirket.

Panda gik (og går) især efter indholdsrelaterede problemstillinger. Det er blandt andet tyndt indhold, webspam og lignende.

1. juni 2010

Caffeine

Caffeine lavede ændringer til hastigheden, ved blandt andet at ændre den måde som indekset blev brugt på.

1. februar 2003

Boston

Boston var den første navngivne opdatering fra Google.

Du kan finde en udførlig oversigt over Google updates her.

Alternativer til SEO

Søgemaskineoptimering er ikke den eneste måde, du kan få besøgende på din hjemmeside. Udover den organiske søgemaskineoptimering kan du benytte dig af:

  • SEM (Search Engine Marketing). Betalt markedsføring, som eksempelvis Google AdWords. Kaldes også PPC (Pay Per Click)
  • SMM (Social Media Marketing). Markedsføring via. sociale medier som Facebook, Instagram, LinkedIn og lignende.
  • Email marketing. Udsendelse af nyhedsbreve. Herunder også marketing automation, altså at du opsætter eksempelvis en serie af nyhedsbreve til dine modtagere
  • Affiliate marketing. Markedsføring via. et netværk af andre hjemmesider. Pricerunner er et eksempel på affiliate marketing.
  • PR. Markedsføring via. medier. Udsendelse af pressemeddelelser og kontakt til medier.

Hvad du skal vælge afhænger i høj grad af dit budget, og ikke mindst hvor dine kunder befinder sig. Sælger du ventiler til ingeniører er det måske ikke Instagram du skal benytte – Hvorimod Instagram eller Pinterest kan være velegnet, hvis din målgruppe er modebevidste kvinder. Tilmeld dig nyhedsbrevet, så får du besked, når der kommer guides til ovenstående områder.

Nyttige links til Hvad er SEO