SEO Optimeringskalenderen

Som med alle andre opgaver, er det vigtigt at være en smule struktureret i din tilgang til søgemaskineoptimering af din hjemmeside. Med en plan, eksempelvis denne SEO optimeringskalender, sikrer du, at du får lavet de vigtige opgaver, og ikke mindst slipper du for at sidde og bruge unødigt meget tid på opgaver, som dybest set ikke giver værdi.

En af de opgaver vi oftest spilder tid på, er at tjekke værktøjer som Google Analytics, linkværktøjer eller rank trackere, uden egentlig at agere på det vi ser. Dér kan vi med fordel gøre det til en vane kun at logge ind med faste mellemrum – Se hvad vi skal se, og så lave opgaver ud fra vores observationer. Der er ingen grund til at kigge på data for datas skyld – Det skulle gerne ende med nogle opgaver, som i sidste ende kan forbedre vores synlighed på Google.

SEO resultater tager tid

Når du arbejder med SEO ser du ikke resultater med det samme. Fra du udgiver en ændring på hjemmesiden, eller laver et nyt link, kan der gå dage, uger eller måneder, før du ser det endelige resultat i søgeresultaterne, og dermed i din Analytics eller ranktrackeren. Derfor kan du lige så godt bruge ventetiden fornuftigt.

På denne side finder en SEO optimeringskalender, som du kan bruge som udgangspunkt i dit eget arbejde. Kalenderen er baseret på både tekniske, indholdsmæssige og eksterne faktorer, som du skal overvåge, analysere og optimere. Brug den som den er, eller lad dig inspirere.

Liste med alle SEO opgaver

Du får først en oversigt over alle de opgaver, som jeg mener du bør kigge på – enten én gang, ugentligt, månedligt eller med sjældnere intervaller. Selvom nogle ting kun skal tjekkes én gang, skal du alligevel være opmærksom på, at du skal holde et vågent øje, især efter opdateringer af hjemmesiden. Det er før sket, at en udvikler har lavet rav i den.

Med denne liste forudsætter jeg, at du kender de tekniske termer. Hvis du ikke er helt med på dem, får du under listen en mere udførlig forklaring af de enkelte punkter, uden at jeg dog går i dybden med de større forklaringer. Vil du have dem, skal du i stedet kigge i SEO Guiden, især afsnittet med teknisk SEO bør du have læst inden.

  • Daglige opgaver
    • Links: Nye muligheder
    • Del indhold på sociale medier
    • Skriv nyt indhold efter indholdsplanlægning
    • Notere indholdsideer i noter

 

  • Ugentlige opgaver
    • Tjek performance – Rankings og besøgstal
    • Tjek indeksering – især afvigelser
    • Tjek nye links og broken links
    • Links: Nye muligheder
    • Opdater HTML sitemap

 

  • Månedlige opgaver, indhold og links
    • Opdater søgeordsanalyse, GSC, Tiny Ranker keyword suggestions, site search
    • Opdater rankings, tilføj og fjern
    • Tjek brugeradfærd, CTR Gogle Search Console
    • Planlæg indholdsproduktion

 

  • Månedlige opgaver, teknisk SEO
    • Status Google Search Console
    • Undersøg fejl, GSC, Screaming Frog
    • Tjek loadhastighed
    • Undersøg manglende titles, descriptions
    • Tjek for sider uden indhold

Udover ovenstående, er der nogle opgaver, som man i teorien kun burde tjekke én gang. Men da der jo både findes eksterne udviklere, opdateringer og meget andet, er det en god ide lige at tjekke op engang imellem:

  • Engangsopgaver
    • SSL
    • Redirects fra non-www til www eller omvendt
    • Query parametre i urls?
    • Tjek: Page speed
    • Sidestruktur

 

Forklaring til opgaverne i SEO Optimeringskalender

Her kan du læse en mere uddybende beskrivelse af de enkelte punkter. Du får også en forklaring på, hvordan du rent praktisk undersøger eller udfører dem.

Daglige opgaver

Links: Nye muligheder

At få nye links er jo helt centralt i SEO indsatsen. Derfor skal du hver dag holde øjnene åbne for nye linkmuligheder. Følg relevante SEO grupper og fora og hold øje med muligheder. Jeg får især inputs fra følgende kilder:

  • Marketers.dk – Forum for affiliates, men nyttigt for alle, der interesserer sig for online marketing.
  • Facebookgrupper – Det er primært i de lukkede facebookgrupper, man finder guldet. Start med at hoppe ind i OMFI’s Facebookgruppe, her kan du blandt andet finde links til andre grupper og specifikke linkmuligheder.
  • Linkklubben.dk – Her får du en månedlig email med forslag til links. Findes også på svensk.
  • Linkkongen.dk – Samme koncept som linkklubben.dk

Del indhold på sociale medier

Selvom links fra sociale medier ikke overfører linkværdi, så er det stadig vigtigt at du får omtale og mentions på sociale medier. Derfor skal du lave en daglig post fra dine sociale medier.

Skriv nyt indhold efter indholdsplanlægning

Når du har tid skal du arbejde med din indholdsplanlægning, og skrive nyt indhold, udarbejde videoer og generelt arbejde videre med planen. Det er vigtigt, at du laver en månedsplanlægning af indhold, så du sikrer at du får det gjort.

Indholdsudarbejdelse på daglig basis behøver ikke at være en ny blogpost eller video hver dag. Det kan være, at du bruger 14 dage på at arbejde på et nyt stykke indhold. Det er helt ok, for det er især det indhold, der lægges mange kræfter i, der giver dig udbytte på den lange bane.

Notere indholdsideer i noter

Når du arbejder med nyt indhold, eller færdes på de sociale medier, kan du ikke undgå at komme på nye ideer til nyt indhold. I stedet for blot at springe på de nye ideer, skal du notere dem ned i et let tilgængeligt notesystem.

Det kan være et online system som Teamwork.com eller Trello, eller blot din computers eller telefons notesystem. Det kan også være noget så lavpraktisk som en notesblok eller post its. Det vigtige er, at dit notesystem er ved hånden, og ikke kræver en masse for at tage en ny note.

Jeg bruger selv appen fra Teamwork.com, da jeg i forvejen bruger Teamwork til at styre opgaver, og ikke mindst min content plan. Så opretter jeg blot ideer som opgaver på en særlig opgaveliste til formålet.

Ugentlige opgaver

Tjek performance – Rankings og besøgstal

Selvom det er fristende, så anbefaler jeg, at du ikke logger på analytics eller din rank tracker hver dag. Med mindre du har et specifikt analysebehov vil det blot være en overspringshandling, som afholder dig fra at udføre andre vigtigere opgaver.

Men du skal selvfølgelig ikke helt overse din statistik. I stedet skal du gøre det til en ugentlig opgave at logge ind, og se hvordan ugen er gået. Når du så kigger på data, skal du selvfølgelig notere dig eventuelle observationer, som du skal agere på senere. Men du skal ikke bruge lang tid i værktøjerne på ugetjekket. Formålet er alene at tjekke at alt kører som det skal.

Er du nervøs for, at du ikke vil være opmærksom på pludselige ændringer i rankings eller besøgstal kan du opsætte emailrapporter, så du får besked ved markante ændringer. Så behøver du heller ikke logge ind dagligt.

Tjek indeksering – især afvigelser

En gang om ugen bør du lave en site:dinhjemmeside.dk – og notere dig antallet af indekserede sider.

Site søgninger viser antal af indekserede sider

Er der sket ændringer i forhold til sidste uge, som ikke kan forklares med nyt indhold? En site: søgning kan hurtigt afsløre, hvis der er sket ændringer i indekseringen af din hjemmeside pga. fejl eller opdateringer.

Tjek nye links og broken links

Ligesom med Google Analytics og rank trackere, skal du ikke spilde din tid i linkværktøjer som Ahrefs.com. Men på ugebasis bør du logge ind, og se resultater af dit arbejde med linkbuilding. Du bør her holde øje med, om der er dukket links op, der ser mistænkelige ud.

Hvis du bruger Ahrefs bør du også lige tjekke rapporterne for lost og broken links. Er der sket fejl her, som du bør agere på?

Links: Nye muligheder

Hvis du anvender Ahrefs til at overvåge links, kan du  med fordel også opsætte dashboardet med dit domæne, og samtidig opsætte de vigtigste konkurrenter. Så får du mulighed for at overvåge om konkurrenterne har fået nye links – som du måske også kan få.

Opdater HTML sitemap

Hvis du har et manuelt HTML sitemap, er det en god ide at sikre at du holder det opdateret. Især hvis du følger planen med indholdsproduktion, og jævnligt udgiver nyt indhold. Ved at anvende et HTML sitemap kan du sikre, at alle sider let kan tilgås ved at gøre crawl lettere for søgemaskinen. Især ved større websites kan det betale sig at arbejde lidt med sit HTML sitemap.

Bemærk: Der er her ikke tale om det xml sitemap, som du måske indsender til Google Search Console. Et HTML sitemap er en side, der indeholder links til vigtige sider på din hjemmeside.

Månedlige opgaver, indhold og links

Opdater søgeordsanalyse

En gang om måneden bør du gennemgå forskellige søgeordsværktøjer, og opdatere dit regneark med søgeord. Du kan hente inspiration blandt andet i:

  • Google Search Console: Søgeordsrapporten under Søgetrafik > Søg i analytics
  • Tiny Ranker – Funktionen tilføj nye søgeord, kan tilføjes til søgeordslisten i Tiny, men også kopieres over i et regneark
  • Google Analytics – Rapporten for site search, altså brugeres søgning på din hjemmeside
  • Storybase.com

 

Opdater rankings, tilføj og fjern

Når du har opdateret din søgeordsanalyse, bør du i det mindste tilføje nye væsentlige søgeord til din rank tracker. Du kan også vælge at fjerne søgeord der ikke er relevante at tracke længere.

Tjek brugeradfærd

Brugeradfærd er væsentlig for din forretning, men også for SEO for din hjemmeside. Derfor bør du månedligt sammenligne din hjemmesides performance sammenlignet med foregående måned. Er der sket ændringer til afvisningsprocenter, længe for session og lignende?  Tag notater, hvis der er noget der skal reageres på.

Du bør også undersøge Google Search Console. En anden væsentlig parameter er CTR (gennemkliksraten – visninger divideret med antal klik) fra søgeresultatet til din hjemmeside. Er der sket ændringer her? Ellers kan du med fordel tage et kig på de største søgeord i forhold til visninger/klik. Sammenhold søgeordenes CTR med landingssidens sidetitel og meta description. Er søgeord indeholdt, og er description og title optimeres i forhold til søgeord?

search console ctr

I rapporten i Google Search Console kan du filtrere på sider, således at du kan se alle søgeord, der har sendt trafik til en given side.

Planlæg indholdsproduktion

Sidst men ikke mindst skal du opdatere din contentplan. Tag fat i noterne fra måneden, og vurder om der er indhold, der skal produceres. Kig også på prioritering – Er der sæsonaktuelle emner, som der skal rykkes på?

Husk også at evaluere på din planlægning. Er det gået som du havde planlagt?

Månedlige opgaver, teknisk SEO

Status Google Search Console

Hver måned bør du tjekke menupunktet Google-indeks -> Indekseringstatus i Google Search Console. Noter dig om der er afvigelser i forhold til antal indekserede sider.

Du skal også lige tjekke op på Crawl -> Crawlingfejl. Er der sket ændringer i forhold til serverfejl, sider der ikke kan findes eller lignende?

Tjek også crawlstatistikken. Hvordan ser den ud i forhold til antal sider på dit domæne? Her vil du kunne spotte problemer med crawl-budget – eller issues med tilgængelighed og hastighed.

Endelig bør du lige undersøge om der er forslag til html-forbedringer. Her kan du se, om der er identiske titletags, eller titletags eller meta beskrivelser der er enten for korte eller lange.

Tjek loadhastighed

Selvom du gerne skulle opdage det i det daglige, bør du sikre at du får tjekket op på din hjemmesides hastighed – Er der sket ændringer? Du kan blandt andet bruge:

Undersøg manglende titles, descriptions

Med crawlværktøjet Screaming Frog kan du hurtigt spotte, om der er sider der mangler titletag eller meta beskrivelser.

Tjek for sider uden indhold

Screaming Frog er også go-to værktøjet, når du skal se, om der er sider, der har intet eller meget lidt tekst. Især i webshops kan man være forfalden til at oprette sider uden en egentlig beskrivelse, når man opretter produkter. Men sørg for, at der løbende bliver udarbejdet tekster til disse sider – eller overvej om de skal fjernes. Oprydning er en ofte overset disciplin, der kan være lige så effektiv som at tilføje nyt indhold.

Engangsopgaver

Udover de fast tilbagevendende opgaver er der nogle opgaver, som du dybest set kun skal tjekke én gang, men som det kan være fornuftigt at medtage i sin rutine at tjekke op på. Det er vigtige opgaver, som kan have afgørende betydning for din hjemmesides placeringer, hvis der bliver lavet ændringer – Med vilje, eller uforvarende. Derfor er de medtaget på listen. Hav et øje på dem, når du alligevel færdes på din hjemmeside.

SSL

Sørg for at få opsat SSL på din hjemmeside. Med SSL kører forbindelsen mellem brugerens browser og serveren krypteret. Derved er den mere sikker.

SSL ikon i browser faneblad

Hvis du har installeret et SSL certifikat, skal du sikre dig, at siden kun kan tilgås via. https:// – Der skal laves et redirect fra http til https, hvis du vælger at køre med SSL. Omvendt, hvis du ikke har SSL installeret, skal du sikre dig, at der laves redirect fra https til http. Hvis du bruger Screaming Frog, kan du oftest se, at der laves et redirect som det første, hvis du indtaster domænenavnet uden https:// når du starter crawl. Husk at redirectet skal være et 301 redirect.

SSL redirect i Screaming Frog

Redirects fra non-www til www eller omvendt

Lige som ved SSL, skal du sikre dig, at du kun kan tilgå din hjemmeside med én variation – Enten www.hjemmeside.dk, eller hjemmeside.dk. Den version du ikke bruger skal redirecte til den anden. Med andre ord: Vælger du, at din hjemmeside skal vises som www.hjemmeside.dk, skal du sikre dig, at der er et 301 redirect fra ikke-www versionen. Det kan du også tjekke med blandt andet Screaming Frog. Eller blot ved at gå

Query parametre i urls?

Hvis du har filtre, paginering eller på anden måde kan indsætte data i hjemmesiden ved hjælp af strenge i urlen? Dem kan du spotte ved at der er et ? og måske & i urlen, som i eksemplet herunder.

Så er det en rigtig god ide at undersøge, om disse behandles korrekt. Har du eksempelvis en kategoriside, hvor du kan filtrere efter eksempelvis mærke, så du kan få to urls som:

  • dinhjemmeside.dk/kategori
  • dinhjemmeside.dk/kategori?mærke=nike

Skal du sikre dig, at google ikke opfatter dem som duplicate content. Det kan du gøre på flere forskellige måder, blandt andet via. robots.txt eller indsættelse af et canonical tag. Læs mere i vores guide til Teknisk SEO.

Sidestruktur

Sidestrukturen bestemmer, hvor mange klik der er fra forsiden til det enkelte indhold. Jo fladere struktur, jo kortere vej til siderne. Du bør tilstræbe at holde dig under 2-3 klik fra forsiden, hvis der skal være en mulighed for at det enkelte indhold kan ranke. Efterhånden som du arbejder med indhold på din hjemmeside kan sidestrukturen ændres – Derfor er det en god ide at tjekke op på den med jævne mellemrum.

SEO Optimeringskalenderen – genvejen til gode resultater

Ved at bruge ovenstående fremgangsmåde, eller lave din egen, sikrer du dig, at du får arbejdet med indhold løbende. Så kan du samtidig spare de dyre konsulenter og bureauer, når du gør arbejdet selv.

Har du feedback eller kommentarer til SEO Optimeringskalenderen? Så er du meget velkommen til at skrive i OMFI’s Facebookgruppe.