Hvis du har startet din egen virksomhed, ved du sikkert allerede, hvor vigtigt det er med god markedsføring. Og hvor meget det hurtigt kan komme til at koste dig – både i tid og penge. Et af de mest effektive steder, du kan markedsføre din virksomhed, er uden tvivl de sociale medier. Det behøver heller ikke at koste dig en bondegård, alt efter hvordan du griber det an. Der er dog også faldgruber at være opmærksom på. Læs videre, og bliv klogere på, hvordan du bruger de sociale medier i din markedsføringsstrategi.

Lær din målgruppe at kende

Inden du kaster hele dit markedsføringsbudget efter sociale medier, er det selvfølgelig vigtigt, at du er sikker på, det kan betale sig. Du skal have en ret god idé om, at det er her, din målgruppe opholder sig. Start derfor altid med en grundig målgruppeanalyse. Den vil fortælle dig, hvilke sociale medier din målgruppe bruger, samt hvordan og hvornår de bruger det. Alt dette er afgørende for at ramme plet med dine dyrebare markedsføringskroner.

Når du har lært din målgruppe at kende, skal du sørge for at kende til de forskellige sociale medier. De har nemlig hver deres styrker og svagheder. Facebook bliver f.eks. brugt af alle, hvilket både er en fordel og en ulempe. LinkedIn er for det modne og mere seriøse publikum, hvor fokus er på det faglige og professionelle. Instagram og Pinterest er lidt lettere i tonen, men samtidig domineret af billeder, hvilket gør dem uegnede til mere teksttung markedsføring.

Fordele og ulemper ved SoMe-markedsføring

En af de største fordele ved at bruge sociale medier er den direkte kontakt, du opnår med din målgruppe. Det er så nemt at kommentere og like på sociale medier, at kontakten automatisk bliver ubesværet og gnidningsfri. Derudover låner du af din målgruppes troværdighed: Når de kommenterer eller liker dine opslag, ser deres venner det, og så bliver dit budskab hurtigt spredt. Du når derfor meget bredere ud.

Mange af ulemperne er faktisk identiske med fordelene, bare med modsat fortegn. For når din målgruppe skriver kommentarer og spørgsmål til dine opslag, forventer de også, at du svarer. Stilhed bliver larmende. Det er altså en tidskrævende affære at passe din platform på de sociale medier. Kunne du have brugt den tid bedre et andet sted? Og husk på – hvis en følger skriver en negativ kommentar, spreder den sig lige så hurtigt som de positive …

Det handler derfor om at overveje, om du er klar til at prioritere en god tilstedeværelse på de sociale medier. Er du det, er det en uhyre effektiv måde at få dit budskab ud på.