Hvis du har en blog, en nyhedsside, eller driver du en hjemmeside primært henvendt til B2B? Altså primært information, uden webshop – Kan du være ramt af en fejl i Google Analytics, der giver ret misvisende data!

Når du ikke sælger i en webshop, kan det nemlig være en udfordring af finde andre vigtige mål, som du kan bruge når du vurderer værdien af dine besøg, kampagner og markedsføringstiltag.

En af de parametre vi ofte måler på, er hvor lang tid folk læser på din hjemmeside – Eller hvor høj afvisningsprocenten er.

Afvisningsprocenten er tallet for, hvor mange der kun ser én side, og forsvinder igen. Hvis folk kun ser én side, kan man forledes til at tro, at de ikke kunne lide hvad de fandt. Mens det måske i virkeligheden viste sig, at de brugte 20 minutter på at læse dit gennemarbejdede blogindlæg.  Ligeledes, hvis folk ser to sider, så beregner Google Analytics som standard sessionsvarigheden som tiden mellem indlæsning af side 1 og side 2 – Google Analytics kan heller ikke her se, at brugeren brugte lang tid på at læse den sidste side.

Det kan medføre, at du tager beslutninger på et forkert grundlag!

I nedenstående grafik kan du se, hvordan Google Analytics til venstre ikke ved, hvor lang tid brugeren er på hjemmesiden – Fordi sporingsscriptet kun indlæses når siden loades. Derfor registreres det som en afvisning, hvis brugeren kun ser den første side hun lander på. Hvorimod, hvis vi kan skyde en hændelse af, får Google Analytics pludselig information om, hvor lang tid brugeren er på siden.

Ligeledes, hvis brugeren ser en række af sider. Så vil vi ikke få medregnet tiden, som brugeren kigger på den sidste side:

Kan vi derimod sende en hænde ind i Analytics fra noget brugeren foretager sig på den sidste side, så har vi et mere nøjagtigt tal for sessionsvarigheden:

 

Løsning med lån fra popups

Det gode er, at Analytics ikke kun beregner tid på siden, og afvisningsprocenten ud fra sidevisninger. Events, eller hændelser, bruges også i beregningen. Kan vi derfor kalde en event på sidste side, vil tiden på sitet og afvisningsprocenten blive markant anderledes – og forhåbentlig mere retvisende.

 

Løsningen består i, at man tilføjer et javascript til siderne, som virker på samme måde som de popups, der åbner når du forsøger at forlade en hjemmeside – Nemlig når din cursor forlader siden, og smutter op i menuen, eller ud til siden i browseren. Når det sker, bliver der affyret en event, som registreres i Analytics som “Cursor Leaves Page”.

Sådan gør du i praksis i Google Tag manager

Den løsning jeg beskriver her, kræver at du bruger Google Tag Manager på din hjemmeside. Den kan måske også løses med javascript, hvis du bare har installeret sporingskoden direkte på din hjemmeside.

Sådan gør du i  Google Tag Manager:

1: Download filen hos Onlinekonsulenten, og gem den på din computer.

2: Importer filen i Google Tag Manager. Gå ind i din eksisterende container, vælg admin, og Import Container.

3: Rediger variablen Delay in seconds for cursor tracking til ønsket længde. Standard er scriptet sat til 15 sekunder. Men mener du, at en bruger skal have læst på dit site i 37 sekunder, så skal du ændre variablen til 37. Hvis den er for lav, vil din afvisningsprocent blive alt for lav.

4: Rediger variablen Insert GA tracking ID variable here – indsæt dit eget Analytics tracking id.

5: Test løsningen i Preview mode, inden du udgiver den.

Ovenstående løsning kommer fra Esben Rasmussen, der blogger om fede ting på Onlinekonsulenten.dk

Har du spørgsmål til løsningen, så er du velkommen til at stille det i Omfi’s Facebook gruppe, som du finder her: Online Markedsføring For Iværksættere.