Mange virksomheder har fået øjnene op for styrken ved storytelling, som efterhånden har vundet indpas på de øverste hylder, når det kommer til online markedsføring. Der er hård konkurrence i alle brancher, og vil du ud med dit budskab, men også være en af dem, der bliver husket, er storytelling den rette vej.

Du har måske ikke kendskab til denne markedsføringsform, men som navnet antyder, handler det om, at du fortæller om din virksomheds værdier gennem en historie. Historierne vil være vidt forskellige, alt afhængigt af hvordan du ønsker at ramme din målgruppe, men kendetegnet for dem alle er typisk, at de taler til vores følelser, hvad enten det er sorg eller glæde. Desuden skal fortællingerne være troværdige, hvorfor produktet ikke må være i fokus. Det store fokus skal være på kommunikationen af et budskab, som modtageren kan identificere sig med. Forbrugerne er blevet alt for kloge, og de slår hurtigt hjernen fra, hvis der kommer tydelige promoveringer af produkter. Er det derimod en spændende fortælling, vil de have paraderne nede, og det kan meget muligt være din historie, de vil huske blandt de mange andre salgsforsøg.
Her i artiklen tager vi et kig på nogle af de virksomheder, der gør det rigtig godt, men samtidig kommer vi med tips til, hvordan du selv kan gribe det an.

Drop fakta, og fokuser på den gode historie

Det kan godt være, at du er imponeret over kvaliteten af dit produkt og den fordelagtige pris, men det skal du holde for dig selv. Vi vil ikke eksponeres for salg, og som nævnt ovenfor slår vi fra, og du vil dermed ikke blive husket. Du skal ikke tale til forbrugerens hjerne, men fokuser i stedet på hjertet. Ved at benytte de rette fortælleteknikker kan du hurtigt skabe en historie, din forbruger kan identificere sig med. Det vil sige, at din historie meget gerne må omhandle noget fra dagligdagen eller problemstillinger, som vi alle kender til. Når du har fundet en vinkel, skal den – alt afhængig af dit budskab – tvistes med nogle følelser, såsom humor, glæde, sorg, sympati eller frygt.

Statistikker viser, at 60 % af os husker en fortælling, men kun 5 % husker fakta og statistik. Så vil du skabe markedsføring, som dine forbrugere husker, skal du lave en fortælling, de kan afspejle sig i, da det ligger i vores natur, at vi gerne vil lære af andres erfaringer.

Gode eksempler fra virkeligheden

Der findes virksomheder, som er eksperter i storytelling, og nogle af dem har formået at få en stor omtale på baggrund af én historie.


The Scarecrow – Chipotle Mexican Grill:


Dette er en fortælling om et fugleskræmsel, der lever i en dystopisk verden. Her arbejder fugleskræmslet for en kødproducent, som foregiver at lave 100 % naturlige produkter. Dog opdager han, hvordan kyllingerne får indsprøjtet væske for at blive større, samt hvordan køerne behandles dårligt. Han vender slukøret hjem til sin farm, hvor det hele straks ser lysere ud, da han finder en chili (Chipotles logo), som inspirerer ham til at plukke sine afgrøder for derefter at åbne en bod i byen. Her bruger han sine rene og økologiske råvarer til at sælge burritos. Fortællingen slutter med ordene ”Cultivate a better World”. Det er et verdensklasse-eksempel på, at man gennem musik og følelser får skabt en historie, der ikke bliver glemt. Fortællingen vandt desuden en række priser, og den er bestemt værd at kigge nærmere på.

LEGO: Let’s Build:

LEGO er ligeledes dygtige til denne disciplin. I ”Let’s Build” møder du en rørende fortælling om det fantastiske forhold mellem et barn og en far. Vi kommer endvidere ind på det faktum, at forældre og børn sommetider kan blive uenige, for eksempel når det gælder sengetid og grøntsager. Det hele er selvfølgelig fortalt med et glimt i øjet, og enhver far vil kunne relatere til den her video, hvor far og barn naturligvis kommer tættere på hinanden gennem leg med legoklodser.

Sådan overtaler du dine kunder

Skal du i gang med at tænke storytelling ind i din markedsføring, kommer der her nogle tips til, hvordan du kan gribe din historie an.

Fang seeren med en følelse

Du skal have opmærksomheden med det samme, ellers taber din potentielle kunde interessen for din reklame. I Let’s Build er det glæde, der indleder historien, hvor man ser faren holde sønnen i benene, mens de leger. I The Scarecrow er det den mystiske og spændende musik, der indkapsler os i fortællingen. Kort sagt skal du vække en følelse med det samme, og det kan følelser som de nævnte, men det kan også være frygt, sympati eller noget helt tredje.

Find elementer, som alle kender til

Hovedpersonen skal vi kunne identificere os med, og historien skal påvirke os på samme måde, som den påvirker personen i historien. Fugleskræmslet bliver ked af det, når han ser dyremishandlingen, og det samme gør vi, når vi er vidne til det. Til gengæld bliver vi som vores to hovedpersoner fyldt med glæde, når de knytter bånd over en fælles leg. Det vigtigste er, at du laver en fortælling, hvor vi kan spejle os i de forskellige følelser.

Afslut historien med noget, vi husker

De fleste gode fortællinger slutter af med noget, som vi husker fremadrettet, eller som kendetegner hele handlingen og dermed virksomheden. I LEGO-filmen er det ”Let’s Build”, som har en dobbeltbetydning: at der kan bygges bånd mellem mennesker, men selvfølgelig også det at bygge med legoklodser. The Scarecrow slutter med ” Cultivate a better World”, som er et citat, der skal afspejle Chipotles værdier. Så hvad er din virksomheds kerneværdi? Det skal du have undersøgt, og det budskab skal du frem med.

Skab en adfærdsændring

Typisk handler storytelling om, at du skal ændre adfærd hos forbrugeren på den ene eller anden måde. I The Scarecrow tager hovedpersonen afstand fra dyremishandling gennem sit arbejde, og han tager derfor et aktivt valg, hvor han forsøger at skabe en bedre verden.

Det er ikke altid, at din fortælling lægger op til adfærdsændring, men vil du påvirke forbrugeren til en aktiv ændring, er det et must, at din hovedperson i fortællingen ændrer adfærd, da vi som modtager spejler os i ham.

Storytelling er blevet populært, når det gælder markedsføring, da fortællinger i høj grad skaber en relation mellem forbruger og virksomhed, og det er derfor noget, du bør overveje.